W tym artykule dowiesz się co to jest biznes plan oraz po co się go tworzy. Pisanie biznesplanu nie należy do najłatwiejszych zadań, wiąże się ze świadomym opisaniem działań oraz ich motywów naszej firmy. Warto go mieć, ponieważ ułatwia on zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa. W trudnych momentach dla firmy zawsze będzie można do niego wrócić, zestawić go z rzeczywistością i dalej wierzyć w powodzenie projektu.
Biznes plan co i jak
Biznes plan to rodzaj dokumentu niezbędny do uzyskania jakiejkolwiek dotacji, wsparcia finansowego od sponsorów lub inwestorów. Opisuje on bardzo dokładnie mocne strony, zagrożenia, zasoby, plany, cele i wydatki przedsiębiorstwa. Dodatkowo, skupia się na konkurencji. Na tym co ona ma lub nie ma, jak, gdzie oraz jak długo działa. Przygotowanie takiego dokumentu pozwala na posiadanie planów awaryjnych lub na bycie świadomym potencjalnych problemów czy zagrożeń.
Pisanie biznesplanu krok po kroku
Biznes plan nie ma sztywnego ustanowionego formatu czy struktury. Jest to dokument opisany bardzo szczegółowo, wręcz analitycznie. Porusza wiele zagadnień i opiera się na danych czy faktach. Od czego zacząć pisanie biznesplanu?
- Ogólny opis działalności: na tym etapie skup się na szczegółowym opisie działalności. Odpowiedz sobie na pytania czym będzie się firma zajmowała? Czy będzie coś produkować, sprzedawać lub świadczyć usługi? Jeśli tak to w jakim sektorze?
- Misja oraz cel działania firmy: spróbuj odpowiedzieć na pytania takie jak: Czy są jakieś niestandardowe usługi lub korzyści, które możesz zaoferować klientom? Jakie cele posiada Twoja firma i w jaki sposób zamierzasz je osiągnąć?
- Ustal charakterystykę przedmiotu działalności: Należy precyzyjnie opisać przedmiot działalności, niezależnie od jej rodzaju na przykład: produkcja, handel czy usługi.
Co to jest? Do czego służy i jak można to wykorzystać? Komu się przyda i kto będzie jej odbiorcą? Ustal grupę docelową.
- Mocne i słabe strony twojej działalności: Jakie zasoby już posiadam? Czy mam partnerów biznesowych? Czy mam odpowiedni sprzęt, materiały lub inne rzeczy, niezbędne są do wykonywania założonej działalności. Co jest na rynku? Oraz czy wcześniej go zbadałem? Czy posiadam już wstępnie związane współpracę? Co posiadam lub czego nie posiadam co konkurencja już ma?
- Rozrysuj i opisz plan rozwoju: Biznesplan swoim zakresem powinien obejmować od około 3 do 5 lat. Odpowiedz na pytania: Jaką sprzedaż chcę osiągnąć na przestrzeni 24 miesięcy? Ile użytkowników chcemy zdobyć w ciągu 3 lat?
Biznesplan jak każdy inny plan daje nam szerszy pogląd na sprawę. Przygotowanie go to zebranie najważniejszych informacji w jednym miejscu, które łatwo ze sobą zestawić oraz wyciągnąć wnioski. Musi być to plan, który dla Ciebie ma sens! Tylko w ten sposób zaczniesz działać i dążyć do postawionych sobie celów. Wiara w siebie i w swój pomysł jest bardzo ważna, w trudnych momentach możesz być jedyną osobą, która jeszcze ma nadzieję co do dalszego działania przedsiębiorstwa.